Efter ett besök i Region Jönköpings län samma dag som de firade utmärkelsen Svensk Kvalitet känner jag mig både imponerad och inspirerad. För första gången tog en hel region som sammanhållen organisation emot priset.
Hur blir man då svensk mästare i kvalitet? En titt i backspegeln visar att det inte görs i en handvändning, utan handlar om kunskap, tålamod och mångårig kontinuitet. Den vision som regionen satte 1997 vägleder dem fortfarande. De styrande dokumenten har ett tioårsperspektiv och är beslutade i politisk konsensus. Många av de ledande tjänstepersonerna har varit med och utvecklat uppdraget hela vägen sedan 1990-talet. De spanar nyfiket på andra och speglar sig kontinuerligt i de bästa, både nationellt och internationellt.
Jag tar även med mig regionens tre enkla regler som vägleder dem i vad och hur:
1. Vad är bäst för Esther? Invånarens fokus och upplevelse i centrum.
2. Jag tar ansvar för mitt steg, ger feedback till steget före och underlättar för steget efter.
Att arbeta med förbättring är inte någon annans jobb. Alla behöver göra sitt.
3. Vi gör det tillsammans – det är vårt gemensamma resultat som räknas.
Invånare möter vårdens många olika delar men även kulturen, trafiken och utbildningen. Fokus är på den samlade upplevelsen.
Det blir så tydligt att kvalitet och förbättring inte är något vid sidan om, det är själva strategin för att leverera välfärdstjänster till invånarna. Mycket av detta bör även prägla samtalet om vårdens digitalisering. Inte minst de delar som handlar om vad som är bäst för professionen, patienter och anhöriga. Så att vi kan enas om vilka problem som är allra viktigast att lösa.